ورزشی-فرهنگی-هنری-علمی -تاریخی -مطالب جالب وخواندنی اخبار روز-آموزشی-سرگرمی ایران وب2013 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دو شنبه 4 دی 1391برچسب:, :: 15:31 :: نويسنده : برهانی
"سخنان مشاهیر جهان"
همه ی افراد با استعداد هستند، اما اگر شما یک ماهی را بر اساس تواناییش در بالا رفتن از درخت بسنجید، آن ماهی تمام عمرش را بر این باور خواهد گذارند که یک بی دست و پای احمق است! آلبرت اینشتین
اگر شاد بودی آروم بخند تا غم بیدار نشه و اگر غمگین بودی آروم گریه كن تا شادی ناامید نشه. چارلــی چاپلیــن
با پول مي شود خانه خريد ولي آشيانه نه ... رختخواب خريد ولي خواب نه ...
آموختهام که خداوند همه چیز را در یک روز نیافرید ...
اگر فقیر به دنیا آمدهاید ، این اشتباه شما نیست ...
با هیچ کس بر سر باورش نمی جنگم چرا که خدای هرکس همان است که درونش میگوید! کوروش کبیر
هرگز اين چهار چيز را در زندگيت نشكن: اعتماد، قول، رابطه و قلب؛ زيرا اينها وقتي مي شكنند صدا ندارند، اما درد بسياري دارند. چارلز ديكنز
همه میخواهند بشریت را عوض کنند دریغا که هیچ کس در این اندیشه نیست که خویش را عوض کند. تولستوی
مشکل جامعه این است که همه میخواهند آدم مهمی باشند و هیچکس نمی خواهد فرد مفیدی باشد. چرچیل
من از عشق بدم می آید ، برای اینکه یک بار عاشق شدم و مادرم را فراموش کردم . مارک تواین
برگ در هنگام زوال می افتدمیوه در هنگام کمال می افتدبنگر که چگونه می افتی چون برگی زرد و یا سیبی سرخ . کنفسیوس
در یک رابطه دو نفره،وقتی دو نفر هیچ مشکلی با هم ندارند،حتماً یکی از آنها تمام حرفهای دلش را نمی گوید. شکسپیر
اگر خاموش بنشینی تا دیگران به سخنت آورند ، بهتر از آنست که سخن بگویی و خاموشت کنند.
افکار بزرگ معمولاً با مخالفت شدید مغزهای ضعیف مواجه می شوند. انیشتین
تسخير يك كشور بزرگ از تسخير قلب كوچك زن آسانتر است. ناپلئون بناپارت
مردمان زيادي هستند كه تلاش مي كنند فقر انديشه شان را زير انبوهي از كلمات بي مصرف پنهان كنند. آرتور شوپنهاور
به همه عشق بورز,به تعداد کمی اعتماد کن و به هیچکس بدی نکن. شکسپیر
فرومايگي شخص از دو چيز روشن مي شود : بيهوده سخن گفتن و نپرسيده جواب دادن....
گاهی براي برنده شدن، دست به كارهايی می زنيم كه با ارزشهای درونی ما ناسازگار است. در اين موارد، بازندۀ اصلی ما هستيم. آنتونی رابینز
دو شنبه 4 دی 1391برچسب:, :: 15:12 :: نويسنده : برهانی
سخنان مشاهیر سخنان مشاهیر و بزرگان - جهان به آن نیرزد که پریشان کنی دلی را. «زرتشت» - سکوت شمشیری بوده است که من همیشه از آن بهره جسته ام. «نادرشاه» - بهترین زندگی برای کسانی است که نیک بیاندیشند وپارسایی را سرلوحه زندگی خود کنند. «زرتشت» - همه می خواهند بشریت را عوض کنند. هیچ کس در این اندیشه نیست که خود را عوض کند. «تولستوی» - شاید بتوانید دست و پای مرا به زنجیر بکشید یا مرا به زندانی تاریک بیافکنید ولی افکار مرا که آزاد است را نمی توانید به اسارت درآورید. «جبران خلیل جبران» - گورستان ما خاک نیست، گورستان ما قلب کسانی است که می پنداریم دوستمان دارند. «کوروش کبیر» - مرد دلیر به هنگام ستیز و نبرد، همراهانش را می شمارد. «ارد بزرگ» - از لباس کهنه ات خجالت نکش، از افکار کهنه ات شرمنده باش. «انیشتین» - حاضر نیستم در راه اعتقادم کشته شوم چون ممکن است بر خطا باشم. «برتراند راسل» - آن هایی که تا مو قعی که خشکی می بینند فکر می کنند دریایی در عالم وجود ندارد، کاشفین بدی هستند. «فرانسیس بیکن» - بهترین کارها این است که در جوانی دانش آموزی و در پیری به کار بری. «بزرگمهر» - گاهی سکوتم دشمن را فرسنگ ها از مرزهای خویش نبز عقب می کشم. «نادر شاه» - آن چنان به ایران علاقه مندم که حتی تمام بهشت را با یک وجب از خاک ایران عوض نمی کنم. «عارف قزوینی» - دو چیز انتها ندارد. یکی کهکشان ها و دیگری حماقت انسان ها ولی درمورد اولی مطمئن نیستم. «انیشتین» - آدمی تنها مخلوقی است که نمی خواهد همان باشد که هست. «آلبر کامو» - گاو ممکن است سیاه باشد ولی شیرش سفید است. «مثل روسی» - بزرگترین درس زندگی این است که انسان باور داشته باشد که گاهی حق با احمق ها است. «مارک تواین» - آن چه را که می شنوید با عقل سلیم و منش پاک و روشن بسنجید و آن گاه بپذیرید. «زرتشت» - اگر خاموش بنشینی تا دیگران به سخنت آورند بهتر از آنست که سخن بگویی تا خاموشت کنند. «سقراط» - به لاک پشت ها نگاه کنید. آن ها فقط وقتی پیشرفت می کنند که سرشان را از لاک خود بیرون می آورند. «جیمز بریانت» - تصور کن اگر قرار بود هرکس به اندازه ی دانش خود حرف بزند چه سکوتی بر دنیا حاکم می شد. «ناپلئون» - بادبادک وقتی بالا می رود که با باد مخالف رو به رو شود. «چرچیل» - ترجیح می دهم روی موتور سیکلتم باشم و به خدا فکر کم تا این که در کلیسا باشم و به موتور سیکلتم فکر کنم. « مارلون براندو » - شریف ترین دل ها دلی است که اندیشه آزار کسان در آن نباشد. «زرتشت» - تا زنده ام لحظه ای آرام نخواهم گرفت. راحتی کردن و مردن نزد من یکیست. «ناپلئون» - اگر قرار باشد بایستی و به طرف هر سگی که پارس می کند سنگ پرتاب کنی، هرگز به مقصد نمی رسی. «لارنس استرن» - آن قدر شکست خورد تا راه شکست دادن را آموختم. «ناپلئون» - فرق انسان و سگ در آنست که اگر به سگی غذا بدهی هرگز تو را گاز نخواهد گرفت.«تولستوی» - هر چقدر اوج بگیری از نظر مردمی که پرواز را نمی فهمند کوچکتر بنظر می رسی. «نیچه» - من در جهان یک دوست داشته ام و آن خودم بوده ام. «ناپلئون» - هرگز وقتت را با کسی که حاضر نیست وقتش را با تو بگذراند، نگذران. «مارکز» - دوست واقعی تو کسی است که دست های تو را بگیرد ولی قلب تو را لمس کند. «گابریل گارسیا» - هم رنگ دیگر کسان شدن باور هیچ کدام از بزرگان نبوده است. «ارد بزرگ» - برای تعجیل در فرج من بسیار دعا کنید که فرج من فرج شما نیز هست. «امام زمان(ع)» - آدمی تنها مخلوقی است که نمی خواهد همان باشد که هست. «آلبرکامو» - وسعت دنیای هرکس به اندازه ی وسعت اندیشه ی اوست. « نیچه» - زندگی مانند نقش و نگارهای قالی ایرانی است که زیباست ولی درک معنای آن مشکل است. «آلدوس هاکلی» - اگر می خواهی بزرگ شوی از کردار نیک دیگران فراوان یاد کن. «ارد بزرگ» - کسی که جنگجو است باید همواره در حال جنگ باشد چون زمان صلح با خودش درگیر می شود. «نیچه» - دوست برادری است که انسان مطابق میل خود انتخاب می کند. «امیل فاگو» - خیال هایت را کنار بگذار و نیتت را خالص کن، آن وقت حقیقت در دلت می تابد. «ملاصدرا» - از قضاوت کردن دست بکش تا آرامش را تجربه کنی. «ارد بزرگ» - آن که انتقام می گیرد یک روز خوشحال است و آن که می بخشد یک عمر. «حضرت علی» - اگر روزگاری شاُن و مقامت پایین آمد نا امید نشو زیرا آفتاب هر روز هنگام غروب پایین می رود تا بامداد روز دیگر بالا بیاید. «افلاطون» - اگر از انسان امید و خواب گرفته شود بدبخت ترین موجود روی زمین می شود. «کانت» - چه باید کرد ای انسان ها؟ باید رنج بریم، لب فرو بندیم، ستایش کنیم، امیدوار باشیم و بمیریم. «پاسگال» - مایوس نباش زیرا ممکن است آخرین کلیدی که در جیب داری قفل را بگشاید. «؟» - من تمام توفیق های خود را مرهون امیدهایی هستم که در دوران نوجوانی در قلب خود پرورش دادم. «ناپلئون» - خداوند وقتی می خواهد کسی را فاسد کند او را به همه ی آرزوهایش می رساند. «اسکاروایلد» - هر گفتار و کرداری را با ترازوی عقل بسنجید و آن گاه اگر نیک آمد به پیروی از آن پردازید. «زرتشت» - به الاغ اگر پالان زرین هم بگذاری باز هم باز هم الاغ است. «مثب آفریقایی» - بسیاری از افراد بخاطر یک اسنخوان خود را به سگ تبدیل می کنند. «مثل سوئدی» - تاکنون رفیقی پیدا نکرده ام که به اندازه ی تنهایی قابل رفاقت باشد. «تورو» - شتر کوهان خودش را نمی بیند اما کوهان همسایه اش را به خوبی مشاهده می کند. «مثل مراکشی» - با چوب هایی که در جوانی گردآوردی در پیری گرم خواهی شد. «مثل آفریقایی» - تعلیم به احمق ها همان قدر بی ثمر است که بخواهیم با صابون ذغال را سفید کنیم.«کیتز» - بشر بی رحم ترین حیوانات نسبت به خود هستند. «نیچه» - دو گرسنه هرگز سیر نمی شوند، گرسنه ی علم و گرسنه ی مال. «حضرت محمد(ص)» - برای کشتن پشه شمشیر لازم نیست. «مثل آفریقایی» - یک ابله تحصیل کرده از یک ابله بی سواد، ابله تر است. «مولیر» - دست مرا از تابوت بیرون بگذارید تا مردم جهان بدانند که با این همه رنج از دنیا چیزی با خود نبردم. «اسکندر مقدونی» - بگذار کسی که سردش است آتش را خاموش کند. «مثل اسکاتلندی» - ما خواستاریم از زمره ی کسانی باشیم که بشر را به شاهراه راستی راهنمایی می کنند. «زرتشت» - عاقلان از احمق ها بیشتر می آموزند تا احمق ها از عاقلان. «کاتو» - زمانی که پله های ترقی را طی می کنی به دیگران خوبی کن زیرا هنگام سقوط با همین مردم مواجه خواهی شد. «ویلسون میزنز» - بهتر است انسان از سه چیز فرار کنند: از سگ، طوفان هولناک و مردی که خودش را عاقل می پندارد. «مثل ولزی» - سکوت حاضر جوابی غیر قابل تحمل است. «کی چسترتن» - بزرگترین درس زندگی این است که انسان باور داشته باشد که گاهی حق با احمق ها است. «وینستون چرچیل» یک شنبه 3 دی 1391برچسب:, :: 23:27 :: نويسنده : برهانی
هفته هفدهم لالیگای اسپانیا
پیروزی بارسلونا بر وایادولید/ مسی سال 2012 را با 91 گل به پایان رساند
خبرگزاری فارس: تیم فوتبال بارسلونا در هفته هفدهم لالیگا بر میزبان خود غلبه کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، در یکی از حساسترین مسابقات هفته هفدهم لالیگای اسپانیا، تیم فوتبال بارسلونا در استادیوم مونیسیپال وایادولید مهمان رئال وایادولید بود که این بازی در نهایت با نتیجه 3 بر یک به سود بارسلونا به پایان رسید. در نیمه اول قفل دروازهها توسط ژاوی در دقیقه 43 باز شد و بارسلونا نیمه اول را با پیروزی به رختکن رفت. در نیمه دوم نیز لیونل مسی در دقیقه 59 روی پاس گل ژاوی دروازه وایادولید را گشود و بارسلونا را 2 بر صفر پیش انداخت، ضمن اینکه گل شماره 91 خود در سال 2012 را نیز ثبت کرد. در دقیقه 89 میزبان توسط ژاوی گوئرا فاصله را کمتر کرد اما کریستین تیو در دقیقه 93 گل سوم بارسلونا را وارد دروازه حریف کرد و این بازی در نهایت با نتیجه 3 بر یک به سود بارسلونا به اتمام رسید. در دیگر بازی امشب مایورکا 2 بر یک بر میزبان خود رئال بتیس غلبه کرد. یک شنبه 3 دی 1391برچسب:, :: 23:12 :: نويسنده : برهانی
فاصله در صدر جدول لاليگا به هشت امتياز رسيد رکورد يازده پيروزي پياپي رئال مادريد مقابل مالاگا متوقف شد و آنها با گلي ديرهنگام به يک امتياز در سانتياگو برنابئو رسيدند. مالاگا بازی را در دقایق بسیاری در اختیار داشت و توانست مادرید صدرنشین را متوقف کند. دو تیم در ابتدای بازی موقعیتهای فراوانی داشتند و سرانجام رئال بود که در دقیقه 35 پیش افتاد. کریستیانو رونالدو در سمت چپ فضایی عالی به دست آورد و سانتری دیدنی برای کریم بنزما فرستاد و او با ضربه سر بهآسانی دروازه حریف را گشود. دو تیم در نیمه دوم محافظهکارتر شدند و موقعیتهای کمتری به دست آمد. هنگامی که رود فاننیستلروی در دقیقه 60 وارد میدان شد، تماشاگران بهشدت این بازیکن را که دو بار با رئال قهرمان لالیگا شده بود تشویق کردند. رئال در ادامه نیمه دوم موقعیتهای بسیار خوبی به دست آورد اما تمامی آنها را به هدر داد. آنها زمانی ارزش این فرصتها را دانستند که سانتی کاسورلا گل تساوی را زد. او در دقیقه 92 با ضربه ایستگاهی دیدنی خود از فاصله 20متری باعث شد رئال تنها به یک امتیاز برسد. اکنون فاصله در صدر جدول به هشت امتیاز کاهش یافته است. مالاگا هم با لوانته در رده چهارم قرار گرفته است. یک شنبه 3 دی 1391برچسب:, :: 23:9 :: نويسنده : برهانی
یک شنبه 3 دی 1391برچسب:, :: 23:8 :: نويسنده : برهانی
یک شنبه 3 دی 1391برچسب:, :: 23:6 :: نويسنده : برهانی
چهار شنبه 29 آذر 1391برچسب:, :: 22:40 :: نويسنده : برهانی
یلدا، بهانهای برای یک ثانیه بیشتر در کنار هم بودن
یلدا جشنی که از لازمههای آن، حضور کهنسالان و بزرگان خانواده، به نماد کهنسالی خورشید در پایان پائیز بوده است و همچنین خوراکیهای فراوان برای بیداری درازمدت که همچون انار و هندوانه و سنجد، به رنگ سرخ خورشید باشند.
ایران /الهام تقیزاده سیگارودی : دور هم بودن در این عرصه و زمانه یکی از آرزوهایی است که هر خانوادهای انتظار آن را میکشد چرا که مسائل عدیده در نوع روابط و نگاه ما میتوانند تأثیر داشته باشند. یکی از این مشکلات مسائل اقتصادی مردم در شب سال نو و اعیاد است که مردم به نوعی سعی میکنند مدیریت اقتصادی کرده تا این جمع به یاد ماندنی را از دست ندهند. از این دست گرد هم آمدن و شبها در اول فصل سرما، شب یلدا است که مردم خود را برای آن آماده میکنند. جشن شب چله، همچون بسیاری از آئینهای ایرانی، ریشه در رویدادی کیهانی دارد. خورشید در حرکت سالانه خود، در آخر پائیز به پائینترین نقطه افق جنوب شرقی میرسد که موجب کوتاه شدن طول روز و افزایش زمان تاریکی شب میشود. اما از آغاز زمستان یا انقلاب زمستانی، خورشید دگرباره به سوی شمال شرقی باز میگردد که نتیجه آن افزایش روشنایی روز و کاهش شب است. به عبارت دیگر، در ششماهه آغاز تابستان تا آغاز زمستان، در هر شبانهروز خورشید اندکی پائینتر از محل پیشین خود در افق طلوع میکند تا در نهایت در آغاز زمستان به پائینترین حد جنوبی خود با فاصله 5/23 درجه از شرق یا نقطه اعتدالین برسد. از این روز به بعد، مسیر جابهجاییهای طلوع خورشید معکوس شده و مجدداً به سوی بالا و نقطه انقلاب تابستانی باز میگردد. آغاز بازگشت خورشید به سوی شمالشرقی و افزایش طول روز، در اندیشه و باورهای مردم باستان به عنوان زمان زایش یا تولد دیگرباره خورشید دانسته میشد و آن را گرامی و فرخنده میداشتند. در این شب در بعضی مناطق شمالی مانند مازندران و مشهد جوانان گردهمآمده و هرکدام چادری بر سر انداخته و به صورت گروهی و یا انفرادی به خانهها میرفتند و با کاسه و قاشقی در دست به در خانهها رفته و با کوبیدن در خانه از صاحب خانه چیزی مانند غذا، تخممرغ، پول و شیرینی و شکلاتطلب میکردند. این شیوه مراسم تقریباً در شب چهارشنبه سوری نیز در شهرهای شمالی کشور و در شهرهای دیگر نیز برگزار میشد و هماکنون نیز تقریباً مرسوم است. محمد مکاری میراثپژوه و مردمشناس درخصوص ریشههای سنتی شب یلدا یا به عبارتی بلندترین شب سال در گفتوگو با خبرنگارایران میگوید: «آئین یلدا یا همان شبنشینی بلندترین شب سال از گذشتههای بسیار کهن جزو مراسم آئینی ایرانیان محسوب میشده و ریشههای اسطورهای دارد که جزئی از باورهای نمادین و زیبای ایرانیان است، اما اگر بخواهیم نگاهی دیرینهتر به این آئین سنتی بیندازیم، باید گفت شب یلدا به آئین میترائیسم و مهر باز میگردد.به عبارتی این شب، اول به دلیل بلندترین شب سال بودن و بعد به دلیل ریشه در آئین میترائیسم مورد استقبال و باور مقدس ایرانیان قرار گرفته است.» انار قرمز بخورید این پژوهشگر در ادامه میگوید: «این شب به نوعی با انسان فرازمینی و انسانی که روی زمین زیست نمیکند وفراذهنی است، مرتبط میشود. میترا یکی از الهههای مقدس گذشتگان بوده که به نوعی در این شب بلند تلاقی معنوی و تداعی ذهنی با زرتشتیان برقرار میکند و به همین دلیل میتوان گفت این شب به نوعی از آئینهای زرتشتی به جا مانده است که با تغییراتی به ما منتقل شده است. در واقع این شب در این فرهنگ به نوعی با زایش و کرنش ارتباط بیشتری پیدا میکرد و فرصتی میشد برای سپاس و شکرگزاری از نعمات و محصولات متنوعی که در آن روزگاران نصیب مردم میشده.»
چهار شنبه 29 آذر 1391برچسب:, :: 22:31 :: نويسنده : برهانی
مراسم شب یلدا در سرزمین كهن ایرانپاییز هزاررنگ میرود و زمستان سپیدرنگ از راه میرسد، و در این میان شبی است بلند و پر از رمز و راز. شبی به بلندای یک فرهنگ، فرهنگی چند هزار ساله با آیین و رسومی رنگارنگ به سان پاییز و درونمایهای پاک و سپید به رنگ زمستان. پیشینهء شب یلدایلدا و جشنهایی که در این شب برگزار میشود، یک سنت باستانی است. ایرانیان باستان این شب را شب تولد الهه مهرمیترا می پنداشتند و به همین دلیل این شب را جشن می گرفتندو گرد آتش جمع می شدندو شادمانه رقص و پایكوبی می كردند آن گاه خوانی الوان میگستردند و «میزد» نثار میکردند.میزد نذری یا ولیمه ای بود غیر نوشیدنی مانند گوشت و نان و شیرینی و حلوا و در ایین های ایران باستان برای هر مراسم جشن و سرور آیینی خوانی می گستردندکه بر آن افزون بر آلات و ادوات نیایش، مانند آتشدان، بخوردان، برسم و غیره، برآورده های و فرآورده های خوردنی فصل و خوراك های گوناگون از جمله خوراك مقدس و آیینی ویژه ای كه آن را میز د می نامیدند بر سفره جشن می نهادند. ایرانیان گاه شب یلدا را تا دمیدن پرتو پگاه در دامنهء کوههای البرز به انتظار باززاییدهشدن خورشید مینشستند. برخی در مهرابهها (نیایشگاههای پیروان آیین مهر) به نیایش مشغول میشدند تا پیروزی مهر و شکست اهریمن را از خداوند طلب کنند و شب هنگام دعایی به نام «نی ید» را میخوانند که دعای شکرانه نعمت بودهاست. روز پس از شب یلدا (یکم دی ماه) را خورروز (روز خورشید) و دی گان؛ میخواندند و به استراحت میپرداختند و تعطیل عمومی بود( خرمدینان این روز را خرم روز یا خره روز مینامیدند). در این روز عمدتاً به این لحاظ از کار دست میکشیدند که نمیخواستند احیاناً مرتکب بدی کردن شوند که میترائیسم ارتکاب هر کار بد کوچک را در روز تولد خورشید گناهی بسیار بزرگ میشمرد. ایرانیان گاه شب یلدا را تا دمیدن پرتو پگاه در دامنهء کوههای البرز به انتظار باززاییدهشدن خورشید مینشستند آیین و جشن شب یلدا و یا شب چله بزرگ، تا به امروز در تمامی سرزمین کهنسال ایران و در بین همه قشرها و خانواده ها برگزار می شود. جشن شب چله، بعد از نوروز تنها جشنی است كه همواره در میان ایرانیان پایدار مانده است و علت پایداری آن را میتوان: 1- باور دینی كهن مهرپرستان یعنی زایش خورشید و مهر دانست. 2- پایان كار كشاورزان و برداشت محصولات خود و آغاز فصل استراحت آنها دانست كه با مهاجرت روستاییان به شهر، این جشن كه یادآور روزگاران گذشته ایرانیان است، به میان مردم شهر نشین نیز رخنه كرده و پایدار مانده است. آیین های یلدادرسرزمین كهن ایران هر جشن، آیینی دارد. یلدا و جشنهای شب یلدا، یك سنت دیرین در ایران است و به عنوان یك جشن آریایی از هزاران سال قبل رواج داشته است.این آیینها که تا چند دهه پیش فراگیر و اکنون در برخی مناطق اغلب روستایی پابرجاست، عبارت است: گردهم آیی خانوادگی: آئین و جشن شب یلدا یا شب چله بزرگ كه در سرزمین كهن ایران و در بین همه قشرها و خانوادهها برگزار میشود، در واقع جشن گردهمایی و آئینی خانوادگی است و گردهماییها به خویشاوندان و دوستان نزدیك محدود میشود. به همین دلیل در کتاب ها و سندهای تاریخی به برگزاری مراسم شب یلدا اشاره ای نشده است. ابوریحان بیرونی از جشن روز اول دی ماه، که آن را خرم روز نامند، در دستگاه حکومتی و پادشاهی یاد می کند و نامی از شب یلدا در میان نیست، که می توان به دلیل خانوادگی و همگانی و غیر رسمی بودن آن دانست. و جشن شب یلدا یا شب چله بزرگ كه در سرزمین كهن ایران و در بین همه قشرها و خانوادهها برگزار میشود، در واقع جشن گردهمایی و آئینی خانوادگی است و گردهماییها به خویشاوندان و دوستان نزدیك محدود میشود کرسی: در زمستانها، استفاده از كرسی برای گرم كردن خانه و دور كرسی نشینی معمولا از شب یلدا، شروع میشد و تا پایان چلهبزرگ و در برخی خانوادهها تا پایان چله كوچك ادامه داشت. اعضای خانواده از كوچك و بزرگ، دور كرسی كه روی آن را میوه و آجیل پوشانده بود، مینشستند. خوردنی های مفید: همان گونه که اشاره شد، امید به زندگی یکی از عوامل مؤثر در جشن گرفتن شب سرد یلدا بود. این امید میبایست با بدنی سالم به بار بنشیند؛ بنابراین، گردهمایی خویشاوندان که در خانه بزرگ خانواده و نشستن گرداگرد كرسی انجام میشد، با خوردن میوههای مفید (هندوانه، به، انگور، انار، سیب، خیار و ... که در هر جای ایران بیشتر در دسترس بود) و تنقلات مقوی (آجیل) تا نیمه شب ادامه مییافت. سروآرایی: جشن اغلب با نمادی همراه است و ایرانیان قدیم درخت سرو را که سرما و ظلمت یارای غلبه بر آن را نداشت، به عنوان سمبل و نماد ایستادگی در برابر سرما برگزیده و در شب چله درخت سروی را با دو رشته نوار نقرهای و طلایی میآراستند. شعر خوانی و قصه گویی: گردهم بودن در عصری که تنها رسانه شایع، «سخن» بود، قصهگویی و شعرخوانی را ناگزیر میساخت؛ بنابراین، قصهگویی بزرگان خانواده؛ بویژه پدربزرگها و مادربزرگها دور كرسی برای دیگر اعضای خانواده از آیینهای شب یلدا از سدههای قبل است و با توجه به گسترش شعر، بویژه در دوران اسلامی، شاهنامهخوانی، حافظخوانی و خواندن اشعار شعرای شیرین سخن دیگر که حکایتهای اخلاقی و حماسی را دربرداشتند، به آیینی از آیینهای شب یلدا تبدیل شد. فال حافظ: اگر رسمها و آیینهای دیگر یلدا را میراثی از فرهنگ چند هزار ساله ایرانیان بدانیم، فال حافظ گرفتن در شب یلدا، در سدههای اخیر به آیینهای شب یلدا افزوده شده است. موضوعات آخرین مطالب آرشيو وبلاگ پيوندها
تبادل
لینک هوشمند
نويسندگان
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|